deputat PNL, CHIRURG POLITRAUMA, TIMISOREAN

marți, 15 septembrie 2009

Reforma in sanatate - primul pas

REORGANIZAREA INVATAMANTULUI POSTUNIVERSITAR MEDICAL

DE CE NU MAI VREA FRANTA MEDICI ROMANI ?

Putem sa spunem multe, ca sunt rasisti, ca sunt rai, ca le e frica ca le furam locurile de munca.
Dar despre noi ce putem spune ?
Ce altceva decat adevarul : medicii nostrii nu sunt bine pregatiti !
De ce asta ? Daca vrei sa afli mai multe...




EXPUNERE DE MOTIVE

Examenul de admitere in rezidentiat:
1. Nu evalueaza cunostintele teoretice si practice ale candidatilor.
2. Nu evalueaza calitatile candidatilor sau dorinta de a urma o anume specializare
3. Nu este obiectiv si este umbrit de suspiciunile, dealtfel intemeiate de frauda. (rezultatele staistic trebuie sa fie distribuite dupa o curba Gauss, iar sana sa in fiecare generatie sa existe un candidat cu nota maxima este zero, dar totusi acestia apar; este greu de crezut ca fiecare generatie are cateva genii).
4. Programa dupa care se studiaza este perimata, fiiind invechita si depasita cu cel putin 10 ani.

Invatamantul superior medical:
1. Este extrem de eterogen, fara a exista o uniformitate a programelor scolare
2. Materialul bibliografic este foarte departe de o programa unica care sa asigure o omogenitate a cunostintelor absolventilor
3. Nu exista un standard minim necesar de cunostinte medicale ale absolventilor.

N.B. in momentul de fata putem aprecia ca aproximativ 10% din absolventi sunt capabili de a practica meseria de medic fara a pune constant in pericol viata si sanatatea pacientilor.



Sistemul sanitar romanesc:
1. Este in criza acuta de medici pentru in medicina primara in zonele defavorizate
2. Este o criza acuta de medici in spitalele municipale si orasenesti
3. Exista specialitati ambulatorii ca nutritie si boli metabolice, neuopsihiatria infantila, psihiatria, in anumite judete unde activitatea mediclor specialisti poate fi sprijinita de medicii stagiari (sub forma unui „prerezidentiat”)

MASURI PROPUSE

Reforma invatamantului medical romanesc presupune mai multe cai de actiune. Din acestea in responsabilitatea Ministerului Sanatatii se afla doar invatamantul postuniversitar.

Cai de actiune
I. Reinfiintarea stagiaturii
II. Reorganizarea modului de admitere in rezidentiat
III. Reorganizarea modului de desfasurare a rezidentiatului
IV. Reorganizarea exmenului de absolvire a rezidentiatului si examenul de specialitate – evaluarea profesionala

I. Reinfiintarea stagiaturii

Avantaje:
1. Va aduce absolventilor un minim de cunostinte medicale practice pe care acestia nu le pot deprinde in facultate din motive obiective (ex:instruirea in urgente medico-chirurgicale se face in garzi, in UPU si la Salvare)
2. Va asigura omogenizarea cunostintelor medicale teoretice si practice ale medicilor, prin intermediul unei curricule unice nationale impusa de MS si MEI, bazata in special pe medicina de urgenta.
3. Va asigura un barem minim de cunostinte medicale si de comunicare esentiale pentru activitatea medicala
4. Permite, odata cu experienta in activitatea medicala, o mai buna orientare profesionala a medicilor in vederea rezidentiatului.
5. Va acoperi temorar si partial deficitul de medici
6. Va asigura o crestere rapida a accesibilitatii la serviciile medicale pentru un numar foarte mare de cetateni .
Durata pregatirii : 1 an.
Curiculla : Urgente generale (3 luni), Urgente Chirurgcale (3 luni), Urgente medicale (3 luni), Obtetrica (3 luni), comunicare, limba engleza, nursing pacienti terminali.
Responsabilitati : Colegiul Medicilor din Romania

Evaluare : trimestrial, notari de la 1 la 10.

- media sub 6 obliga la reluarea modulelor respective;
- intre 6 si 8 poate obtine un „privilegiu temporar temporar activitate medicala intr-un spital sau centru medical sub supravegherea unui medic specialist
- peste 8 – poate obtine „privilegiu temporar” pentru 1 (un) an de a lucra ca medic de familie.
Obtinerea Avizului de Libera Practica este conditionata de absolvirea stagiaturii.

II. Reorganizarea modului de admitere in rezidentiat

1. Are in vedere reducerea posibilitatii de a frauda admiterea.
2. Criteriile de selectie au in vedere atat cunostintele teoretice cat si abilitatile practice
3. Criteriile de selectie au in vedere atat cunostintele teoretice dobandite in facultate cat si cele dobandite prin studiu individual.
4. Se evalueaza calitatiile stiintifice ale candidatilor, ca[pacitatea de a face cercetare.
5. Se evalueaza disponibilitatea de efort si de a desfasura activitati voluntare.
6. Fiind un sistem de evaluare continua se creaza o concurenta reala intre aplicanti.
7. Se obtine o crestere a calitatii pregatirii rezidentilor intrucat se creaza o competitie intre clinicile unde se pregatesc acesti rezidenti.

Admiterea se bazeaza pe acumularea de puncte.

1. Numarul de locuri la rezidentiat este limitat: pe specialitate si pe fiecare centru universitar in parte.
2. In functie de specialitate, si locul (clinica) unde face rezidentiatul, candidatul se inscrie pe o lista de asteptare in functie de numarul de puncte care il are. In fiecare clinica admiterea se face anual in functie de numarul de puncte al aplicantilor, si in functie de numarul de locuri alocat de MS (vezi pc III.1)
3. Candidatul trebuie sa adune un numar minim de puncte pentru a putea aplica.
4. Registrul de punctaj al candidatilor este reactualizat de 2 ori pe an - ca sa creem concurenta si sa existe o miscare continua, candidatii sa se agite continuu sa obtina puncte.


Se puncteaza:

1. Cunostintele teoretice - maxim 300 puncte
1.1. - media din facultate – maxim 50 puncte
1.2. - media de la examenul de rezidentiat ( ramane un examen, care NU e obligatoriu, dar poate aduce candidatului puncte in plus; examenul e organizat bianual de MS impreuna cu clinicile de specialitate care sunt responsabile de bibliografie) – maxim 100 puncte
1.3. – masteratul – 50 puncte
1.4. – doctoratul – 100 puncte

2. Capacitatea de cercetare
2.1. - lucrari publicate in reviste ca student – maxim 40 puncte
5 pc / lucrare la care e coautor cu max 5 autori
20 puncte pe o lucrare ca prim autor
2.2. - participarea la proiecte de cercetare – maxim 60 puncte
se puncteaza participarea la un proiect la care este salarizat la acelasi nivel cu cel putin un alt participant care nu e student

3. Capacitatea de a face voluntariat in timpul studentiei si / sau a stagiaturii. – maxim 100 puncte– 1 pct / 5 ore
3.1. - voluntariat in UPU
3.2. - voluntariat in Servicii publice de ambulanta / SMURD
N.B. fiecare voluntar este pontat ca un angajat, de catre serviciul respectiv, dar nu este remunerat.

4. Prestarea de servicii medicale (munca cinstita "in folosul comunitatii")- maxim 250 puncte
4.1. Stagiatura – maxim 50 puncte
4.2. - medic de medicina generala in zone defavorizate. Plata nu pe capitatie ci pe salariu fix, cu un standard de proceduri - adica numar minim de consultatii, deplarasi la domiciliu, etc. Activitatea se desfasoara in baza unui „privilegiu temporar” de a practica medicina ca medic de familie. Acest privilegiu se castiga in stagiatura pe baza unor teste din care rezulta nota de la stagiatura, mai mare de 8. (vezi cap I) maxim – 100 puncte

4.3. – medic de medicina generala in spitale "nedorite" ( in mod sigur nu spitale universitare / judetene) - spitale municipale, orasenesti, comunale, unde fac garzi, consultatii de M.G. Acestea sunt spitalele care au nevoie foarte mare de medici care sa degreveze o mare parte din munca medicilor specialisti ( exemplu garzile, unde in aceste spitale nu au mare lucru de facut doar sa suprevegheze pacienti necritici, si sa cheme doctorul la urgente daca e cazul). Aceasta oportunitate se adreseaza numai acelora care absolva cu o nota de minim 6 stagiatura. – maxim 50 puncte

5. Interviul – maxim 150 puncte.
Candidatul il sustine cu seful de clinica impreuna cel putin inca 2 medici , din care unul este rezidentul sef. Astfel creem posibilitatea ca sefii de clinica sa isi selecteze candidatii. Candidati care ii vor reprezenta in competitia cu alte clinici. Competitie care le va aduce puncte si mai multi rezidenti si, in final, mai multi bani din instruirea lor.

Candidatul poate aplica numai daca are un minim de puncte de la minim 4 probe:
- interviul si 3 din probele 1-4.
Ca atare poate sa nu faca voluntariat, sau cercetare, sau munca cinstita sau sa nu invete in facultate, dar trebuie sa faca 4 din 5 din care interviul e esential.


P.S. Scriam preambulul, si cand am ajuns la partea cu banii am realizat un lucru: trebuie sa avem si rezidentiat pe bani, cu taxa. Se poate face rezidentiat pe bani, doar ca acesta NU iti garanteaza un loc de munca intr-un spital public. In timp ce rezidentiatul fara bani garanteaza acest lucru.
P.P.S. In final in urma rezidentiatului, a evaluarilor anuale, rezidentul obtne puncte si cu acest punctaj isi cauta loc de munca in spitalele publice ale patriei ! REPARTITIA FINALA a specialistilor se face in functie de punctele care le au. Punctajul final este = punctajul de intrare in rezidentiat + punctajul obtinut la evaluarile anuale. La cei care fac rezidentiat cu plata punctajul lor va fi mult mai mic, pentru ca nu au nevoie de puncte ca sa intre in rezidentiat !


III. Reorganizarea modului de desfasurare a rezidentiatului
1. Rezidentiat in sistemul public – admiterea se face in baza punctajului
2. Rezidentiat in sistem privat in baza unei taxe, stabilite de catre fiecare clinica in parte in limitele trasate de MS.

Expunere de motive : crearea unei competitii reale intre medicii rezidenti, care are importanta in repartizarea dupa absolvirea specialitatii.
Creaza competitie intre clinicile care organizeaza rezidentiatul si creste implicarea tututror medicilor din clinica in pregatirea rezidentilor.

Admiterea
Admiterea in rezidentiat se face in baza punctajului acumulat de candidati.
Candidatii opteaza pentru una sau mai multe clinici universitare acreditate de MS pentru a desfasura invatamant postuniversitar.

Curiculla de pregatire
Este unica la nivel national pe fiecare specialitate in parte.
Este stabilita de comun acord de un consiliu consiliul sefilor de clinica reuniti, pentru fiecare specializare in parte.
Este actualizata anual, si are in vedere criteriile europene privind acreditarea medicilor.
Obiectivul este acela de a asigura recunoasterea diplomelor de medic specialist si acreditarea automata in orice tara UE.

Infiintarea pozitiei de Rezident sef.
Pozitia de Rezident sef poate fi ocupata prin, pentru un maxim de 12 luni de un rezident aflat in ultimele 12 luni de rezidentiat. Pozitia este ocupata in functie de rezultatele obtinute la evaluarile anuale, si in baza calitatilor organizatorice ale acestuia. Numirea o face seful de clinica, cu avizul departamentului invatamantului postuniversitar.
Rezidentul sef are indatoriri administrative legate de programarea garzilor rezidentilor, programarea acestora pentru interventiile chirurgicale, rotatia stagiilor, concedii, etc. El actioneaza ca un intermediar intre rezidenti si medicii indrumatori.
Activitatea acestuia este evaluata direct de seful de clinica. Punctajul obtinut de rezidentul sef reprezinta un bonus la punctajul final al rezidentului.

IV. Evaluarea rezidentilor, examenul de specialitate si evaluarea profesionala

Evaluarea profesionala
Reprezinta elementul principal in baza caruia rezidentii aplica in vederea angajarii.

Este facuta in baza punctajelor dupa cum urmeaza:
- punctajul de intrare in rezidentiat – 20%
- punctajul evaluarilor periodice – 30%
- punctajul la examenul de absolvire a rezidentiatului sau examen de specialitate. – 50%

Evaluarea periodica
Rezidentul este evaluat anual.
Evaluarea se face intr-un „stagiu” de evaluare cu o durata de 1 saptamana, in functie de curricula de specialitate.
Evaluarea rezidentilor se face in alt centru universitar decat in cel in care rezidentul isi desfasoara pregatirea.
Evaluarea se face dupa o grila de aptitudini (aptitudini chirurgicale, sau competenta in ecografie, sau competente clinice, etc) stabilita de sefii de clinici reuniti, in concordanta cu curricula de pregatire in specialitate.
Fiecare rezident este evaluat de o comisie formata din : medicul primar indrumator, sub coordonarea caruia se face direct evaluarea, rezidentul sef, si medicul sef de clinica.

Examenul de absolvire a rezidentiatului sau examenul de specialitate
Acesta se desfasoara in una din institutiile de invatamant superior medical, alta decat cea in care rezidentul a urmat 50% din cursurile rezidentiale.
Metodologia de desfasurarea a examenului de absolvire se stabileste de catre MS impreuna cu departamentele de invatamant postuniversitar din fiecare universitate.
Programa este stabilita de sefii de clinici reuniti pentru fiecare specialitate in parte, avand in vedere programa de studiu in rezidentiat



EVALUAREA CLINICILOR IN CARE SE DESFASOARA REZIDENTIATUL
Evaluarea acestora se face in baza:
- Punctajelor obtinute de rezidentii clinicii in evaluarile anuale. (60%)
- Punctajului obtinut pe baza articolelor publicate in reviste cotate ISSI (20%)
- Punctaj obtinut in baza proictelor de cercetare (proportional cu sumele alocate clinicii) (20%)
Evaluarea in baza punctajului va duce la concurenta serioasa intre clinici si la o crestere esentiala a interesului pe care il arata seful de clinica in pregatirea rezidentilor.

Cu cat punctajul unei clinici este mai mare cu atat are dreptul la mai multe locuri la rezidentiat (intre anumite limite) si in final la forta de munca calificata si dornica de munca.
O clinica cu rezultate slabe poate pierde in cel mai scurt timp (3 ani) dreptul de a mai organiza rezidentiate.





ANGAJAREA IN SISTEMUL PUBLIC DE SANATATE
Se face prin concurs in baza punctajului obtinut la evaluarea profesionala si a interviului. Concursul este organizat de managerul unitatii sanitare publice. Ponderea interviului in selectia candidatilor nu poate depasi 15 din punctajul concursului.
Contestatiile sunt adresate si solutionate de CMR.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu